من کنت مولاه فهذا علی مولا

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی بن ابی طالب و الائمة الاطهار علیهم السلام

یا علی گفتی که درمانی   به فریادت رسم

یا علی درمانده ام مولا به فریادم برس

ولایت علی

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم حضرت امیر مؤمنان (علیه‏السلام) وارد شد

در حالی که آثار سرور و خوشحالی در صورت نازنینش آشکار بود، حضرت علی (علیه‏السلام) سبب آنرا پرسید.

 حضرت فرمودند: خداوند متعال به من بشارت داد که شیعیان علی چه عاصی و چه مطیع آخرالامر در بهشت جایگزین شوند،

حضرت علی (علیه‏السلام) به مجرد شنیدن این کلام سجده شکر به عمل آورده و گفت:

خداوندا نصف حسنات خود را به شیعیانم بخشیدم.

 در این لحظه حضرت زهرا علیهاالسلام و امام حسن و امام حسین (علیه‏السلام) هر یک به ترتیب عرض کردند:

 پروردگارا ما هم نصف ثوابهایمان را به شیعیان امیرمؤمنان علی (علیه‏السلام) بخشیدیم.

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم گفت:

خداوندا منهم نصف حسنات و ثوابهایم را به شیعیان حضرت علی مرتضی (علیه‏السلام) دادم

در این وقت بود که وحی از طرف خداوند رسید که شما از من کریم‏تر نیستید، من هم گناهان همه شیعیان علی را آمرزیدم.

و فیات العلماء، ص 37. 

منم آن نیازمندی که به تو نیاز دارم

اگر از تو باز دارم به که چشم باز دارم

تویی آفتاب و چشمم به جمال توست روشن

غم چون تو نازنینی به هزار ناز دارم

غم دل چه باز گویم که تو را ملال گیرد

کنم این حدیث کوته که غم دراز دارم ...

سخنان شما نور است

بسم الله

میلاد امام هادی حضرت امام علی النقی علیه السلام مبارک باد.

سخنان شما نور است
امام هادی (عليه السلام):
کَلامُکُم (أهْلُ البَیْتِ) نُورٌ وَأمْرُکُمْ رُشْدٌ وَوَصِیَّتُکُمُ التَّقوَی.
سخن شما (اهل بيت) موجب روشنايی، امر شما باعث رشد و وصیّت شما (به همه) تقوی می‌باشد.

Your words are the source of light, your administration is guidance (for people), and your recommendation is for all people to be pious.

من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 616

 طنز در قرآن کریم

 

 

  طنز در قرآن کریم

1 . مقدمه

عده‏اى بر این باورند که طنز در قرآن فراوان به کار رفته است؛ زیرا طنز نوعى استعاره و کنایه است و در قرآن استعاره و کنایه بسیار است . در سرتاسر قرآن استعاره و کنایه و تشبیه و تمثیل به چشم مى‏خورد . استعاره‏هاى قرآن از ظرافت و لطافت ویژه‏اى برخوردار است و این مهم یکى از موجبات اعجاز قرآن تلقى شده‏است .

در مقابل، عده‏اى دیگر طنز در قرآن را انکار مى‏کنند و تمثیلات و استعارات قرآن را مقوله‏اى متفاوت از طنز مى‏دانند؛ اما نگارنده دیدگاه نخست را ترجیح مى‏دهد .

2 . مفهوم طنز

مفهومى از طنز که در این نوشتار اراده‏شده‏است، هر بیان و رفتارى است که به ظاهر غیر جدى و به صورتى لطیف و همراه با مزاح، ولى در واقع بیانگر واقعیتى جدى است .

هدف از این طنز توجه دادن به معایب و مفاسد و مبارزه با رذایل و رشد فضائل است .

 

ادامه نوشته

برتری دانش جویی برعبادت

بسم الله
سلام
فرارسیدن روزدانشجوبرهمه طالبان علم وجوانان بافضیلت مبارک باد
برتری دانش جویی برعبادت
*پیامبر خدا(ص):آنکه درپی بابی ازدانش بیرون می رود،تاباآن باطلی رابه حق یاگمراهی رابه هدایت برگرداند،کردارش همچون چهل سال عبادت عابداست.(امالی الطوسی:ص618،ح 1275)
*امام علی (ع):جستجوی دانش،برترازعبادت است.خداوندفرموده است:"ازمیان بندگان خداوند،تنهادانایان ازخدابیم دارند".(وره فاطر،آیه 28.بحارالانوار:ج69،ص 80،ح29).
پیامبرخدا(ص):سخنی ازسخنان حکمت که ردمومن می شنود وبه آن عمل کندیاآن رابیاموزد-بهترازعبادت یک سال است.(الزهد لابن المبارک:ص 487،ح 1386).

*********
منبع:سیمای علم وحکمت درقرآن وحدیث
تالیف:محمدی ری شهری
تلخیص وترجمه:عبدالهادی مسعودی